Wandeling op Landgoed Anderstein

Afgelopen zondag 21 november was het zover. De kennismaking van vele Maarsbergers met het landgoed Anderstein. Een prachtige rondleiding, een heerlijke wandeling en prachtig historische verhaal over het landgoed. Gegeven door bewoner, eigenaar Hein van Beuningen.

Het zonnetje speelde goed mee en bracht ons een prachtige wandeling van 7 km over het landgoed. De bekende en onbekende stukken werden aangedaan. Vragen werden beantwoord. Een beleving van 3 uur was het resultaat! Hein en Marcel hartelijk dank voor deze voortreffelijk georganiseerde ochtend.

Denk u nu, dat had ik ook mee willen maken. Wees niet getreurd, in het voorjaar starten we weer een rondwandeling over het landgoed. Geef u alvast op!

Opgeven voor de nieuwsbrief van Landgoed Anderstein

Heeft de wandeling of deze mail interesse gewekt naar meer info van landgoed Anderstein, geef je dan snel op voor de nieuwsbrief van Landgoed Anderstein (op hun eigen site).

Opgeven voor de wandeling in het voorjaar doe je hieronder.

Evenement

In een notendop nog een stukje historie over het landgoed.

Historie van landgoed Anderstein

Op de gronden van Landgoed Anderstein stond voorheen de hofstede Uilegat. Deze boerderij behoorde tot de bezittingen van Kasteel Maarsbergen. Rond 1852 werd het Uilegat gesloopt en vervangen door een groter boerderijencomplex, dat de naam Anderstein kreeg. In 1903 werd het landgoed met daarop een dwarshuisboerderij en drie bijgebouwen gekocht door de directeur van de Steenkolen Handels Vereniging, Hendrik Adriaan van Beuningen. Zijn zoon, econoom en landbouwer Coenraad Samuel van Beuningen, liet in 1913 op het terrein van Anderstein een landhuis bouwen, Villa Anderstein genaamd. Het markante huis, gebouwd in de Engelse landhuisstijl, heeft veel unieke kenmerken zoals groen houtwerk, een rond raampje en enkele pilaren die het balkon op de eerste verdieping afschermen. Het ontwerp werd geleverd door de Zeister architect Jan Stuivinga. Landschapsarchitect Springer werd aangetrokken voor de aanleg van de tuin. In 1926 werd de tuin verrijkt met een openluchtzwembad met kleedhokje naar het ontwerp van S. van Bijl.

Een nieuwe bestemming

Tot 1985 fungeerde het landgoed als melkveehouderij en kaashandel. Na het invoeren van het melkquotum en de daling van de melkprijzen, werd een andere bestemming gezocht voor het landgoed. Dit leidde tot de oprichting van Golfclub Anderstein, een prachtig gelegen 27 hole golfbaan. De golfclub pacht 100 hectare grond van Landgoed Anderstein. Bij de aanleg van de golfbaan is bijzondere aandacht besteed aan het integreren van de baan in de bestaande natuur. In 1999 is het Koetshuis geheel afgebroken en in de oude stijl herbouwd. Dit gebouw wordt, net als Villa Anderstein, verhuurd als kantoorruimte. In 2000 is als onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur, 10 hectare landbouwgrond rond Mandersloot ontwikkeld tot natuurgebied.