Casper Polspoel en Erik Bakker zijn al tijden druk met de organisatie van het foodfestival.

Officiele artikel uit de Kaap; Copyright Nieuwsblad de Kaap.

Zomers foodfestival in Maarsbergen: ‘Echt een evenement voor en door het dorp’

MAARSBERGEN Maarsbergen beleeft op zaterdag 2 juli het allereerste Midsummer Foodfestival van het dorp. Met een springkussen en pingpongtafel, versbereide hapjes uit foodtrucks, een dj en een live-optreden zorgt de Dorpsraad Maarsbergen ervoor dat het dorp bruist.

Zoveel mogelijk inwoners van alle leeftijden welkom heten op een gezellig, verbindend groot dorpsfeest. Dat is waarom de Dorpsraad Maarsbergen dit gratis toegankelijke festival aanbiedt. ,,We hebben eerder goed bezochte evenementen gehad, zoals het pop-upcafé en de oliebollen- en erwtensoepparty. Een streetfood- en muziekfestival van deze omvang is de overtreffende trap en daarmee een primeur voor ons en voor Maarsbergen”, vertelt dorpsraadlid Erik Bakker.

BETAALBAAR Voor dit zomerse evenement heeft de Dorpsraad uitgepakt om ook de jeugd een leuke middag en avond te bezorgen. Er is een groot springkussen en de pannenkoeken en ranja zijn voor kinderen gratis. De hapjes die worden geserveerd vanaf de foodtrucks, zijn betaalbaar. Tijdelijke inwoners doen ook mee. Een aantal Oekraïense vluchtelingen die in het dorp worden opgevangen, bereiden typisch Oekraïense specialiteiten en delen die uit onder de bezoekers. Bij deze Oekraïense foodtruck kunnen bezoekers een bijdrage doen voor de actie ‘Maarsbergen voor Oekraïne’.

De Maarsberger is bekend met het concept ‘streetfood’. Al heeft het dorp geen horecagelegenheid, tijdens coronatijd konden mensen houtoven pizza’s afhalen die waren bereid in de pizzakar van Erik Bakker. ,,De Mobiele Pizza Bakker is ook present op het festival.” Vanaf 16.30 uur laat dj Ilja van Houten ‘heerlijke hits’ over het terrein schallen. Vanaf 20.00 uur volgt er een live optreden.

ORGANISATIE Als dorpsraadlid is Bakker met drie anderen al tijden druk met de organisatie. Tijdens het Midsummer Streetfood Festival komen daar nog vier vrijwilligers bij. ,,Het is mogelijk gemaakt door onze sponsors, bedrijven uit de omgeving. Er is ook steun vanuit de gemeente en de Vrienden van Dorpsraad Maarsbergen. Dit evenement is er echt een voor en door het dorp.”

DORPSHART De Dorpsraad Maarsbergen maakte een groei door en heeft inmiddels 120 leden. Ze ziet het als haar hoofdtaak om de leefbaarheid in het dorp te behouden en te verbeteren. Voorzitter Casper Polspoel: ,,Als dorpsvertegenwoordiging zijn we meestal bezig met de politiek. Maarsbergen heeft met een aantal grote kwesties te maken. De belangrijkste daarvan is de ondertunneling van de spoorweg en de bouw van de rondweg”, legt hij uit. ,,Dat is een forse ingreep in het dorp. Tegelijk ziet de dorpsraad die nieuwe indeling als een kans. Met een goede invulling kunnen we een dorpshart voor Maarsbergen en de Maarsbergers creëren.”

,,Maar we vieren eerst feest. Zaterdag 2 juli staat puur in het teken van gezelligheid. Het dorpsfeest is een sociaal samenkomen dat bijdraagt aan het gemeenschapsgevoel.” Er is flink ingezet op promotie, met huis-aan-huisfolders en grote spandoeken en driehoeksborden langs de toegangswegen van Maarsbergen en Maarn. ,,Primair is het feest bedoeld voor de inwoners van Maarsbergen, maar onze buren uit Maarn zijn van harte uitgenodigd.” Erik Bakker lacht en sluit af met: ,,Ik verwacht gewoon duizend man!”

De festiviteiten barsten om 16.00 uur los, op het terrein naast de vroegere brandweerkazerne, tegenover de Kleurenwaaier aan Woudenbergseweg 60.

Meer informatie op www.dorpsraadmaarsbergen.nl

16.00 – 20.00 Springkasteel geopend voor kinderen van 4 t/m 12 jaar
16.00 – 20.00 Pingpong tafel voor kinderen
16.30 – 20.00 DJ Ilja van Houten met heerlijke hits