Dorpsraad Maarsbergen wilt u graag informeren over glasvezel, maar probeert niet om u over te halen. U bent immers het beste gebaat bij objectieve en neutrale informatie, zodat u zelf wel overwogen kunt beslissen wat u gaat doen. Er zijn mensen die bijzonder lovend zijn over glasvezel, omdat het goedkoper zou zijn, en het een veel snellere internetverbinding mogelijk maakt dan via de conventionele weg. Maar er komen bij ons ook kritische geluiden binnen en natuurlijk kunt u zich afvragen of u die supersnelle internetverbinding wel nodig heeft, omdat u bijvoorbeeld alleen maar af en toe wat surft of een paar mailtjes leest …

Hieronder twee reacties, die we mochten ontvangen. De heer Weerman is lange tijd in de ICT-sector werkzaam.

Beste dorpsraad,

In mijn brievenbus vond ik de reclamefolder:  “de glasvezelkrant” van Delta Fiber, hierover de volgende opmerkingen/overwegingen aan de leden:

De uitspraken:

“…met glasvezel heb je dat probleem niet, je hebt je eigen verbinding die je niet deelt met je buren”.

dit is feitelijk onjuist. net als bij ADSL van KPN en coax van Ziggo loopt je “eigen verbinding” tot aan de dichtstbijzijnde wijkcentrale (KPN) of eindversterker (Ziggo). Daarna deel je de verbinding, de capaciteit en de bandbreedte. Bij “glasvezel” (een aansluiting van Delta Fiber)  is dat niet anders.

“… juist het uploaden is zo belangrijk…. dus ook de dorpsraad adviseert over te stappen naar glasvezel”

Dit is op punten feitelijk onjuist en op  punten  misleidend:

a. volgens alle telecom deskundigen en trend analyses is uploaden juist steeds minder belangrijk doordat iedereen “cloud applicaties” gebruikt.

b. Deltafiber suggereert dat “je” dezelfde upload- als downloadsnelheid nodig hebt. dat is voor vrijwel geen enkele applicatie het geval. Sterker nog: downloadsnelheid wordt juist steeds belangrijker ten opzicht van uploadsnelheid, zie ook het vorige punt.

c. Deltafiber suggereert dat bestaande internet providers niet in staat zijn om een verbinding te leveren die in de toekomst nog voldoet en Delta fiber wel.

als technisch inhoudelijk deskundige kan ik u vertellen dat  bijvoorbeeld VodafoneZiggo niet voor niets jaren prijzen wint als beste internet provider en uw suggestie volkomen onjuist is. Dat geldt ook voor andere aanbieders. Zoals u op het internet kunt opzoeken is bijvoorbeeld de technologie van VodafoneZiggo geschikt om te groeien naar snelheden ver boven de 1 Gigabit per seconde (zowel up- als download).

d. Deltafiber adviseert dat ik moet “overstappen op glasvezel”. Ik wil u er op wijzen dat bijvoorbeeld Ziggo , op de voet gevolgd door KPN, het meest uitgebreide en dichtstvermaasde glasvezelnetwerk van alle telecomoperators in Nederland heeft. Elke coax aansluiting van Ziggo is aangesloten op een glasvezelknoopppunt dat max 300 meter verderop ligt.

Ik wil u er tevens op wijzen dat “overstappen op glasvezel”  zeer kostbaar en technisch onhaalbaar is omdat alle apparatuur in elk huis hetzij via Wifi, hetzij van UTP kabel is aangesloten op het internet, en niet via glasvezel.

e. Deltafiber suggereert dat ik als dorpsbewoner moet overstappen naar een andere aanbieder namelijk Delta Fiber omdat  “glasvezel heel duurzaam is en minder energie verbruikt”.

Glasvezel gebruikt inderdaad veel minder energie voor datatransport, vandaar dat zowel Ziggo als KPN hun netwerk jaren geleden al vervangen hebben door glasvezel (op de laatste paar honder meter na). Deltafiber suggereert dat dat alléén bij de concurrent van Ziggo en KPN , zijnde Delta Fiber, het geval is,  dat is misleidend en onjuist.

ir. H. Weerman  (inmiddels 34 jaar werkzaam in de telecomsector)

Maarsbergen.

Hieronder een bericht, waarin de voordelen van glasvezel worden belicht.

Maarsbergen heeft momenteel de unieke kans aangesloten te worden op het modernste glasvezelnetwerk, waarmee toekomstbestendig internet en in hoge kwaliteit TV kijken verzekerd is. Denk aan thuiswerken, videovergaderen, zorg op afstand, gelijktijdig internetten en TV kijken meerdere mensen binnen 1 gezin zonder snelheids- of kwaliteitsverlies. Deltafiber sluit uw woning gratis aan indien u zich heeft aangemeld voor 13 juli door een abonnement te nemen op 1 van de 5 providers, waarbij u kunt kiezen uit verschillende abonnementen voor internet, TV en vaste telefonie met gratis nummerbehoud resp. een combinatiepakket van Internet en/of TV en/of vaste telefonie. De abonnementsprijzen liggen op het niveau van Ziggo of KPN, maar u krijgt veel sneller internet en het beste TV signaal. Zeker m.b.t. de upload snelheid (verzenden gegevens) is de snelheid in veel gevallen vaak zelfs tientallen malen hoger! U krijgt dus meer waar voor hetzelfde geld!

Bij aanmelding na 13 juli zijn de daadwerkelijke aansluitkosten verschuldigd welke per woning minimaal € 650 bedragen. Op de sluitingsdatum van 13 juli dient minimaal 35% van de huishoudens in onze dorpen zich te hebben aangemeld wil het glasvezelnetwerk daadwerkelijk aangelegd worden.

Wilt u meer weten of heeft u vragen of wilt u advies? Kom naar 1 van de info avonden in Dorpshuis de Twee Marken, Trompplein 5,  3951 CR in Maarn. De data zijn: di 9 juni / wo 17 juni / di 23 juni / do 2 juli / do 9 juli. Er zijn 2 sessies in kleine groepen per avond (max. 10 personen). Tijdens deze avonden zijn de RIVM richtlijnen i.v.m. Corona strikt van toepassing.

Inschrijving vooraf is – i.v.m. het maximaal toegestane aantal personen per sessie –  vereist en kan eenvoudig via : https://www.deltafibernetwerk.nl/aanmelden-informatie-en-aanmeldavond-maarn-maarsbergen-en-overberg

Aanwezig zullen zijn: medewerkers van Delta Fiber Netwerk, lokale resellers (computerzaken uit omliggende dorpen) en 1 of 2 plaatselijke vrijwillige ambassadeurs uit de dorpen Maarn en/of Maarsbergen zelf.

Aan u de keus.

Bestuur Dorpsraad Maarsbergen.