Misschien heb je het gemist: de Provincie Utrecht kondigde eerder dit jaar aan dat de verkeerssituatie rond Maarsbergen flink wordt aangepakt. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart en duren naar verwachting tot en met 2026. In dit bericht lees je wat er allemaal verandert. De huidige rotonde maakt plaats voor een knierotonde met extra bypasses. Dat zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Ook komt er een fietstunnel voor een veilige oversteek en een busbaan voor een snellere route voor het openbaar vervoer. Hieronder lees je wat dit concreet betekent voor Maarsbergen en omgeving.
Knierotonde met extra bypasses
Er komt een zogenoemde knierotonde met extra bypasses: afslaande rijstroken die buitenom de rotonde lopen. Dit verbetert de doorstroming flink ten opzichte van de huidige situatie.
- Elke toegangsweg naar de rotonde krijgt twee rijstroken.
- Elke afrit krijgt één rijstrook, behalve aan de westkant (N224): daar komt een bypass richting de N226 naar Maarsbergen.
- Er komt ook een extra bypass vanaf de zuidkant (N226 vanuit Maarsbergen) naar de oostelijke afrit (N224 richting Woudenberg/Scherpenzeel).
Beide bypasses liggen los van de rotonde en zorgen voor minder oponthoud.
Fietstunnel voor veilige oversteek
Straks moeten (brom)fietsers en landbouwverkeer vier rijstroken oversteken op de N224, waar dat nu nog twee zijn. Door de verwachte verkeersgroei wordt dat steeds minder veilig.
Daarom komt er een fietstunnel. Doordat auto’s straks via de hoofdrijbaan worden geleid, ontstaat er ruimte om de tunnel aan te leggen. Zo kunnen fietsers en tractoren veilig en zonder wachttijd oversteken.
Sneller met de bus
Ook bussen staan nu vaak vast voor de rotonde. Om dat op te lossen, komt er aan de noordkant van de N224 – tussen de brandweerkazerne en de rotonde – een aparte busstrook of busbaan. De bus kan zo het verkeer passeren en vlak voor de rotonde weer invoegen.